Så blev det torsdag igen, og dermed tid til efterårets anden torsdagstræning. Og efterår det skal vi sandelig love for at det er blevet. Køligere og blæsende og med en regnbyge undervejs. En ting der alligevel motiverer for at komme ud og afsted er at træningen stadigvæk kan gennemføres i dagslys uden brug af pandelamper, hvilket 14 medlemmer havde glæde af. At det kølige vejr er kommet, fremmer også glæden ved at kunne tænde op i saunaen inden afgang, så der er noget at glæde sig til når man kommer hjem fra træningen.

De tre elementer for dagens træning, udover løb frem og tilbage mellem klubhus og Boserup, var 30-20-10, bakkespurter og trailløb. Af dem er kun bakkespurter nye, mens konceptet for de to andre aktiviteter er beskrevet i et tidligere indlæg.

Bakkespurter – 2 minutters løb efterfulgt af 2 minutters pause 2 gange.
Ideen med bakkespurter er dels at træne VO2-max eller maksimal iltoptagelse, men har også til formål at fremme løbernes teknik. Teknikken er afgørende for løb både op- og nedad bakker.

Nedad bakker er der to fremherskende teknikker enten at lade benene løbe selv eller at læne sig fremad og løbe aktivt nedad med kortere skridt. Den første teknik er efter min opfattelse den letteste, men det er også den teknik som medfører størst risiko for skader. Man har en lang svævefase, hvor man lander tungt på benet, som er i fremstrakt position med fare for vrid på i sær på ujævne og løse underlag. Den anden teknik er sværere, men giver et meget mere kontrolleret løb, hvor min fornemmelse er at man har tættere kontakt med underlaget.

Opad bakker tilrådes det at kigge opad mens knæene løftes lidt højere, samtidigt er det naturligt at skridtlængden bliver en anelse kortere, samtidigt med at frekvensen af skridtene øges. At lytte efter den forøgede frekvens kan man som løber tydeligt bruge til at vurdere om teknikken forsøges anvendt.

Tak til alle der var til træning, vi torsdagstrænere synes det er sjovt at lave træning for jer.
Link til stats for dagens lange træning.

/Torsdagstrænerne